Покупката на животно за коледен подарък е една от най-лошите идеи за празнична изненада, твърдят от българския офис на международната организация за защита на животните „Четири лапи“.
В повечето случаи решението за такава покупка е импулсивно, без хората да си дават сметка за отговорностите, грижите и разходите, които изисква домашният любимец. Търговци на кученца и други животни пък се възползват от това, за да увеличат продажбите си, сочи проучване на организацията относно онлайн търговията с животни.
„В дните преди коледните и новогодишните празници има увеличение на обявите за продажба на животни с до 40 процента в сравнение с началото на есента, като към средата на декември приблизителният брой активни обяви в четирите най-големи платформи за онлайн търговия е около 33 000“, обяснява директорът на „Четири лапи“ за България Марина Иванова. „Предлагат се основно кученца, като в момента най-популярни са малките породи – померан, йорки, чихуахуа, както и кучета от т. нар. „опасни“ породи – алабай, питбул, американски стафордшир териер, кане корсо и подобни. Нова тенденция е увеличеното предлагане на редки и екзотични породи котки“, допълва Иванова.
„Четири лапи“ предупреждава, че покупката на животни през обяви в интернет крие немалки рискове – както за животните, които се продават, така и за потребителите. Вина за това имат и самите платформи, които нямат политика на защита на потребителите от заблуди и измами. Основните проблеми, на които са се натъкнали експертите на организацията при проучването на търговията с животни в интернет, са липсата на проследимост на обявите към конкретен развъдчик или търговец, неясния произход и здравословно състояние на предлаганите животни и липсата на контрол върху съдържанието на обявите, което нерядко е в разрез със законовите изисквания, какъвто е случаят с масовата продажба на животни с купирани уши и опашки – нещо, което е забранено у нас от 2008 г.
През пролетта на тази година „Четири лапи“ започна международна кампания, целяща да привлече общественото внимание към рисковете, които крие онлайн търговията с животни. Част от кампанията е виртуалният детектор за измами с домашни любимци, който класира най-популярните 42 платформи за обяви от 10 страни в зависимост от това доколко е гарантирана защита на потребителите и животните. Резултатите и на четирите български сайта с обяви, които са били детайлно проучени, са тревожни и ги поставят в дъното на класацията.
От „Четири лапи“ съветват, ако все пак някой е решил да зарадва близките си с домашен любимец, да се обърне към някой от приютите за безстопанствени животни или групите от активисти, които се грижат за пострадали улични четириноги.
Източник: БТА