Основният въпрос — система и схема — е осветен многостранно. Изводът е еднозначен — нов релсов път с нормална ширина 1 435 мм; 17—20 км тунели с габарити на метрото; начин на изграждане — чрез повърхностно копане (инженерно-геоложката и хидрогеоложка картина е твърде сложна и неблагоприятна за дълбоко копане с щит, особено в I етап): конструкциите — преобладаващи от монолитен железобетон, архитектурата — на съвременно ниво; обзавеждане — с всички удобства за издържано обслужване на гражданите; разстоянието между станциите — средно 750 м; повърхностните участъци около 80 км — преустроени като самостоятелни трасета; транспортната връзка до МК „Кремиковци“ — елемент.
Изграждането на станциите ще стане въз основа на проучения опит в другите европейски столици на общата система, продължение на диаметъра изток—запад; подвижния състав — модерни, обемни и мощни возила за максимална скорост 80 км, с комплексно оборудване за пълни удобства при пътуването, които с външния си вид ще красят градския простор.
С нашето предложение за радикална реконструкция на релсовия транспорт — етапно, пътниците ще могат да се придвижват с двойно по-голяма скорост — около 28 км при пълни удобства. Уличният простор в централната градска част ще бъде предоставен на пешеходците и индивидуалния транспорт.
Извършеното остойностояване говори за сериозните, но оправдани и поносими капиталовложения, които в 10—12 години ще се възвърнат на народното стопанство от спестеното време при придвижването. Строителната част възлиза на около 9 милиона лева за подземен километър.
Поставената от изпълнителния комитет на СГНС задача на ПО „Софпроект“ да изработи техно-икономически доклад за подземен трамвай в София представлява поставянето на началото за разрешаване на един особено важен проблем, ка- къвто е масовият транспорт в столичния град. Крупен по значимост и капиталовложения, обектът е свързан с надежди и желания за задоволяване на съществуващите транспортни нужди на градския организъм. Този обект на столицата придобива и републиканско значение, той е обект на поколенията.
Метродиаметри в София Metrodiametri v Sofiya
С неговото изграждане можем да считаме, че ще се създадат условия за постигане на определената цел — столицата да разполога с така необходимия й бърз, сигурен и удобен масов пътнически транспорт, който ще пести време на всички, които го ползуват, ще пести нерви и ще гарантира приятно и удобно пътуване, ще подобри хигиената на града.“
–
Източник: сп. София 8-1968
Автор: Антон Оруш – sandacite.bg