Вижте метродиаметрите, метростанциите, техническите характеристики, изискванията и очакванията през 1968 г. спрямо идеята за метро в София!
,,За свръхголемите градове метрополитенът с автономните си линии остава неоспорим.За големите градове се установи като най-подходящо превозно средство облекченият метрополитен или метрополитен от нов градски тип с подземни участъци в централното градско ядро и на обособено платно в периферийните райони. Изградените тунели на този нов тип метрополитен отговарят на габаритите и на изискванията при експлоатация на метрополитена от класически тип. В перспектива той може спокойно да прерасне именно в метрополитен от класически тип,
Метрополитенът от нов градски тип, известен и като комбиниран скоростен трамвай, внася радикални изменения в експлоатационните показатели на познатия трамвай, сполучливо обединява положителните страни на метрополитена и крайградската скоростна железница.
Разбира се, за да разработим и предложим рационално решение за столицата, ние бяхме длъжни да направим необходимите проучвания за съществуващото положение на транспорта, за неговото перспективно развитие, т. е. да установим товарите по обем и направление за едно по-далечно бъдеще, например при население 1 600 000 души, да проучим инже* перната геология и хидрогеология на града, термално-минералните води, археологията, подземното стопанство и в зависимост от това да разработим трасето и вертикалното планиране, съобразно с реконструкцията на града, и по-специално с неговата централна зона, да определим подходящата земна механика и фундиране, да направим избор на целесъобразните конструкции и архитектура, да преустроим подземното стопанство; доколкото това се налага за канализацията, водопроводите, топлопроводите, различните видове кабелни мрежи, да изчислим необходимото електроснабдяване, релсовия път, токоизправителни станции, кабелната и контактна мрежа, вентилацията, отоплението, ескалаторите, да посочим нов вид подвижен състав, отговарящ по мощност, скорости и комфорт на метрополитена, да подберем най-ефективната сигнализация, централизация и блокировка, с които се осигурява редовното движение и необходимата скорост, както и да очертаем съответната организация и механизация на строителството и въз основа на всичко това да се извърши остойностоя- ване, без което не може да се говори за технико-икономическа издържаност. Всичко това именно колективът на ПО „Софпроект“ разработи и предложи на своя инвеститор — Управление „Архитектура и благоустойство“ в 12 тома, като техно-икономически доклад с необходимите приложения — карти, картограми, диаграми, схеми, таблици и скици.
История на Софийското метро Istoriya na Sofiyaskoto metro
Особено внимание заслужава, преди всичко, инженерно-геоложката и хидрогеоложка картина. Тя е достатъчно сложна. Независимо от това, че инженерно-геоложките и хидрогеоложки условия на вариантните трасета за подземен трамвай са тежки, те ще позволят изгражданетому при ползуване на подходяща техника и опита на СССР и други страни.
Разгледан е и въпросът за археологическите проучвания, необходими при изграждане на обекта. Не е без значение обстоятелството, че диаметрите изток—запад и север—юг минават през гъсто наситени с археологичен материал терени. Тук трябва да се очаква среща с некропола на римския и средновековен град, укрепения античен и средновековен град меж. ду източните и западните крепостни стени и т. н.
Относно конструкциите, направените проучвания доведоха до следното най-рационално решение: конструкция във вид на затворена железобетонна рамка с твърди възли на елас тична основа.
А рхитектурното оформление на това скъпо транспортно съоръжение е богато. Теорията, че утилитарните строежи не трябва да се правят с луксозни материали, отдавна загуби своето значение. Още Московският метрополитен направи първия скок в това отношение.
Всички станции, пресичащи се в две посоки, са устроени на различни нива. Станциите имат разширено хале, в което са вместени касите, автоматичните пропусни вратички. Обслужването на пътниците става със стълбища и малки ескалатори до 5 м дълбочина, а над 5 м — само от ескалатори. Обслужването е съвременно със светещи табла, стълбища, телевизори и пр. Материалите за облицовка са трайни, притежават естетично въздействие. Спирките са абсолютно пригодени за метрополитен.
Проучването на съществуващото положение показа невъзможността на обикновения трамвай да се справи с обема на товара в централната част, тъй като, ако дневните превози в София възлизат на 1 600 000 пътници или годишно — 400 милиона пътувания с прекачванията, то в перспектива се очертават товари за релсовия транспорт от порядъка на 2 300 000 пътници за ден или 840 000 000 за година, при което най- натоварените участъци във върхов час трябва да пропуснат в една посока около 25 000 души.
Проучването отклони като конкурентноспособен транспорт за града монорелсовата железница „САФЕЖ“ и „АЛВЕГ“ — висяща и стояща.