Учени от Калифорнийския университет в Бъркли установиха в изследвания с мишки, че пубертетът може да повлияе върху гъвкавото обучение в тийнейджърска възраст, съобщи ЮПИ.
„Пубертетът настъпва все по-рано при момичетата и зависи от фактори, като стрес и затлъстяване. Свързван е с лоши резултати в училище и влошено психично здраве“, заяви Линда Уилбрехт от университета.
Учените открили значителни промени в комуникацията между неврони във фронталния кортекс – мозъчна зона, свързана с обучението, концентрацията на вниманието и регулирането на поведението, у женски мишки, които били изложeни на ефекта от хормони през пубертета.
„Констатирахме, че пубертетът засяга нещо във фронталния кортекс, което е с роля на превключвател и може да намали гъвкавостта на някои форми на обучение“, отбеляза Уилбрехт.
Учените изследвали електричната активност на мозъчни клетки във фронталния кортекс у мишки след периода на пубертета и открили значими промени в синаптичната активност, която регулира пластичността на мозъка.
Изследването показало, че мишки след периода на пубертета се приспособяват по-трудно към промените в сравнение с посестримите им, които не са навлезли в пубертета. Децата са с по-голяма пластичност на мозъка в сравнение с възрастните.
Затова по-лесно изучават езици и изпълняват задачи. Макар че продължават да се обучават след пубертета, когнитивните им способности в тийнейджърска възраст са пренасочени към общуване с други хора и социални контакти.
Резултатите от изследването са публикувани в Current Biology.
Източник: БТА